Blir galen på min RLS!

Jag är inne i en RLS-period nu, så jag sover inte alls bra på nätterna. Blir galen på det! Jag funderar starkt på att ringa och boka en tid imorgon så jag kan få en diagnos och få hjälp någon gång. Det är nu när jag är inne i en sån här stark period jag borde ta tag i det, för mellan perioderna glömmer jag ju till och med bort att jag har det eftersom jag inte känner det då. Jag har säkert gått med det här i 10 år. Vad jag kan minnas hade jag det när jag bodde hemma (eller, mamma?) och jag flyttade ju hemifrån för 6 år sedan. Det är dock det senaste året jag har fattat att det är en sjukdom (typ den mest ofarligaste man kan ha) för att dem började göra reklam för hemsidan på tv. Innan har jag trott att det är normalt och att det är nåt man "ska" ha. Men jag borde verkligen gå till en läkare och få diagnosen. För jag själv vet att jag har det. Det är ju ingen sjukdom man kan ta prover för (bara för orsaken till den) utan läkaren ställer ju diagnosen utifrån det jag säger. Det finns dock fyra kriterier som ska uppfyllas för att man ska få diagnosen:


  Ett starkt behov av att röra på benen, vanligtvis förknippat med eller orsakat av obehagliga känselförnimmelser i benen.

  Förvärras i vila.

  Lindras helt eller delvis av rörelser, såsom att gå eller sträcka på sig, åtminstone så länge aktiviteten fortsätter.

  Symtomen upplevs som värre under kvällen eller under natten.


Jag säger bara ja! ja! ja! ja! Jag kan säga att nätterna är ett rent helvete när jag är inne i dem här värsta perioderna. Usch! Sooooova är allt man vill, men upp och gå är det man får göra.

Eftersom det är en kronisk sjukdom så går det ju tyvärr inte bota den, men det finns lindringar. Både läkemedel och förändringar i livsstilen.

Ja, jag borde nog ringa.


Kommentarer
Postat av: Thessan

Ja, ring såklart! kramisar

2009-06-04 @ 20:33:34
URL: http://tepn.blogg.se/
Postat av: MADDE

Vilken fin blogg! :)

2009-06-04 @ 21:23:30
URL: http://mjaaaow.blogg.se/
Postat av: Cissi

Usch ja gumman,ja vet hur de e,hade de i slutet av graviditeten,trodde ja skulle bli skogstokig....om man inte haft de själv så fattar man verkligen inte hur hemskt de e! Som tur e har ja bara haft de så o de e ja ju glad för,men tycker synd om dig om gått me de i 10 år=( så dax o gå till dr då,hihi följer gärna me dig som stöd om du vill.puss puss

2009-06-05 @ 09:05:49
Postat av: Tuvalina

Jag har av och till problem med restless legs speciellt i liggläge. Min läkare berättade att oftast beror problemen på järnbrist, dvs att järndepåerna är för låga. Så jag började äta Niferex (järntillskott), efter en knapp vecka blev det bättre och så länge jag äter järntillskott så mår jag kanon. Magen blir ju lite knasig, men det går över...



Kanske något att prova?

2009-06-09 @ 22:40:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0