TACK!

Jag vill bara säga TACK för alla kommentarer jag fått till mitt Svar på tal-inlägg! Det ramlar in en eller två varje dag och det värmer så otroligt mkt!

Jag har förstått att det är fler läsare som har reagerat på Bioz övervikt och det förstår jag. Jag är dock väldigt tacksam för att ni fortsätter läsa bloggen och inser att det inte är vårat fel att hon är så stor, för det framgår klart och tydligt om ni  l ä s e r. Stina, du har mitt svar bland kommentarerna i inlägget =)


Eftersom jag ändå är igång kan jag ju lägga till lite på det inlägget, fast i detta då. Jag förstår att ni läsare reagerar på hur stor hon är, visserligen är mkt av det päls för hon har riktigt tjock päls, men hon ÄR kraftigt överviktig och det är vi ju liksom medvetna om eftersom vi länge försökt göra något åt det. Vi älskar vår Bioz och vill ha kvar henne länge! Det är säkert många som tänker att det är vårat fel från början att hon är så stor också, men det är det inte och det säger även veterinären. Vi har testat både light-foder och foder för kastrerade katter som har lätt för att gå upp i vikt, men trots det har hon bara ö k a t i vikt. Tilläggas ska också att hon får inget annat än sin mat och hon har heller inte mat framme hela tiden, det har hon inte haft sen hon var liten. Klart att det slinker ner en o annan godsak när man inte ser ;) Men hon har ett fel på ämnesomsättningen och det är där i problemet ligger, inte på oss! Nu är vi bara så glada att det äntligen ändrat håll, dvs att hon nu går n e r i vikt istället för upp, även om det går mycket saktare än det ska. Men vi fortsätter kämpa! Snart dags att åka till veterinären och väga igen!

Nu ska jag inte lägga mer energi på detta, ville bara tacka er goa människor =)

Så TACK igen för era värmande kommentarer och TACK till er som förstår att vi bryr oss!


Kommentarer
Postat av: Madeleine

Klart att det inte är erat fel. Man gör så gott man kan... Men hon är väl innekatt? Det är väääldigt vanligt att innekatter går upp i vikt för att de rör sig mindre än utekatter, som springer och jagar mm. Missan är också krafitg men inte lika kraftig som eran goseplutt. Vi försöker också banta henne lite, men det bara går inte! För mig gör det inget för jag älskar henne som hon är, knubbig! ;) Men ett litet tips är väl att försöka få Bioz att röra på sig lite mer, leka å så... :) Jag vet att det funkar för det gjorde jag med Missan, men jag höll inte i..! Missan väger ca 5,5kg. Lycka till! Kram

2009-10-12 @ 20:51:41
URL: http://colourblue.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Ni har inte funderat på att få över katterna på blötmat eller rentav rå föda? Just torrfoder är en stor bov i dramat när det gäller övervikt på katter. Katter kan inte tillgodogöra sig energin i kolhydrater, vilket torrfoder har en hög halt av, och omvandlar det till fett i stället. Just lightfoder har ännu högre kolhydratinnehåll och hög halt av vegetabiliskt protein, som katten inte kan tillgodogöra sig. Katten behöver kött, inte grönsaker! Veterinärer är oftast utbildade av foderföretagen så man ska försöka vara lite kritisk när man lyssnar på dem. Med blötmat slipper du kolhydraterna och du får i princip bara animaliskt protein som passar katten bättre och ligger närmare kattens naturliga föda. Det ger också en bättre mättnadskänsla för katten. Vill man gå ännu längre kan man göra kattmat själv av rått kött, vilket är det allra bästa bara man har koll på hur mycket av varje som katten behöver. :) Lycka till med katterna, vilka val du än gör! De är superfina alla tre. Om du vill läsa mer finns det artiklar om kattmat på kattstatus.se. På kattforum.se finns det många diskussioner om torrfoder vs blötmat osv. (Verkar dock ligga nere just nu.) Stor kram från mig och mina katter!

2009-10-13 @ 09:52:15
Postat av: Jenny

Vi kör delvis den variant Rebecca beskriver ovan. Våran Saga är också en kastrerad innekatt med lätt för att gå upp. Men hon har fått behålla sitt torrfoder eftersom det har många egenskaper som inte blötmaten har, dvs bra mot urinbesvär och smälter hårbollar lättare. Men hon får även små bitar av skinka, kassler, räkor, kyckling, det som råkar finnas hemma. Det har gjort stor skillnad för henne och hon blir (som Rebecca skrev) fortare mätt och nöjd. Nu har ni säkert pratat ihop med vetrinären om vad som gäller för eran Bioz, men bara ett tips på vägen :) Kram

2009-10-13 @ 19:32:54
Postat av: Jennica - Pieces of Jen

Rebecka: Jag har faktiskt aldrig hört detta! Vi körde blötmat på Bioz när hon va liten, men ganska snabbt fick jag höra att det inte var bra så gick över till Royal canin.. har hört både från vet och "vanliga" människor att blötmat är dålig mat och att det kan jämföras med McDonald's. Nu kör vi ju riktig bantningsmat, alltså inte light, och hon går ju ner nu så jag får väl lita på det. Tack för tipset dock! :) Funkar inte detta så kanske det är värt att testa det, är dock skeptisk efter allt jag hört :)

Kram!

2009-10-13 @ 23:33:32
URL: http://piecesofjen.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Nja, jag skulle hellre jämföra just torrfoder med snabbmat. ;) En massa skit (dvs spannmål) som katten inte kan tillgodogöra sig. RC har jag inte mycket till övers för. De har en slående marknadsföring ja, men fodret är inte mycket att hurra för. Jag gav RC själv när mina katter var små, just för att jag fick höra att det var bäst och att blötmat bara var "att bära hem en massa vatten". Men ja, kattens naturliga bytesdjur består ju till stor del av vatten och katter ska få den största mängden av sitt vätskebehov genom just maten.. ;) Och inte serverar katten sin köttbit med potatis eller ris, de har liksom inget behov av spannmål.



Vår ena hona började lägga på sig lite efter kastrering och det var då jag började titta på alternativ. Nu får de i princip bara blötmat (oftast Mjau som är ett bra foder och även producerat i Sverige) och om jag ska vara iväg lite längre får de Eukanuba torrfoder, som är ett av de bästa på marknaden när det gäller protein. (Orijen och Olivers är andra bra alternativ när det gäller torrfoder.) Båda katterna är i lagom hull nu. Jag vet också många andra från just kattforumet som har bantat sina katter med blötmat med stor framgång. Jag har även läst om diabeteskatter som har blivit mycket bättre när torrfodret byttes ut om blötmat.



Hoppas nu inte att du tycker att jag kritiserar dig, för det gör jag verkligen inte. :) Jag var av samma åsikt som du för ett par år sedan. Men sedan började jag läsa på lite om kattens näringsbehov och bildade mig en egen uppfattning i stället för att lyssna på veternärer som är utbildade av världens störa torrfoderproducent. ;) Men jag förstår att det finns olika uppfattningar. Ville som sagt bara ge dig tips om ett alternativ. :) Jag önskar er lycka till vilket alternativ ni än väljer!

Kram!

2009-10-14 @ 11:21:13
Postat av: Jennica - Pieces of Jen

Rebecca: Nej nej, jag tycker verkligen inte att du kritiserar mig :) Det är ju jättebra med andras erfarenheter, för det är klart man litar på allt veterinärerna säger. Jag får ju även nu känslan av att "jag måste diskutera detta med vår veterinär först", för visst känner man så att kan man inte lita på veterinären, vem kan man då lita på? =/ Jag ska definitivt läsa på mer om detta, men så länge fortsätter jag ju såklart med det jag gjort. För som sagt, hon har ju börjat gå ner nu.



Jag hoppas även att du inte tycker jag bara motsäger dig =) Utan det är bara svårt att ta till sig när nån säger tvärtemot vad man själv hört i 5-6 år =) Vi frågade veterinären sist vad det va i den här bantningsmaten och då sa hon att det är kött och allt en katt behöver. Det är Hill's dietfoder vi kör nu på Bioz, alltså sån "receptbelagd".



Ah, nu fick jag verkligen något att tänka på. Vill ju att mina katter ska ha det allra bästa, svårt bara när alla säger olika och man inte själv vet vilket det är. =)



Kram!

2009-10-14 @ 12:51:48
URL: http://piecesofjen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0