Brittisk korthår

Igår när vi var ute med Bioz hos mamma och pappa kom ena grannen fram och pratade igen (dem som har katthemmet), och med sig hade han sin ena katt, en brittisk korthår. Jag blev helt kär i den rasen! Jag gillade den innan men hade aldrig sett någon på riktigt förut. Vilka björnar! Åååh. Så nu vill jag ha en sån, haha.

Bild: Agria

Bild: Kattklubben

Bild: Royal Canin

Visst ser dem alldeles underbara ut!? Den han hade med sig igår var röd. Jag vill ha en silvrig, så himla fina!

Så här står det om rasen på katterian.se:

"Brittisk korthår är en välbyggd, kompakt katt, med korta kraftiga ben. Tassarna på britten är stora och runda och svansen är kort och tjock. Korthårskatten har en tät päls som är anpassad till ett kallt klimat. En brittisk korthår är självständig, intelligent och tillgiven. Den brittiska korthårskatten är lättskött och trivs både som utekatt och innekatt. Brittiska korthårskatter finns i de flesta färger. Sköldpaddsfärg förekommer bara hos honor. De flesta britter har koppar- eller guldfärgade ögon. En brittisk korthårskatt lever i 14-15 år och väger mellan 4 och 7 kg."

Men samtidigt är jag ju av den åsikten att ska man skaffa katt ska man skaffa en bondkatt för det är dem som är i mest behov av hem. Raskatterna föds ju liksom upp. Självklart finns det hemlösa raskatter också, men ni förstår säkert hur jag menar. Men bra sugen är jag ju förstås.. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0