Earth hour

Jag har suttit här och skrivit svar på lite frågor om växthuseffekten och miljön i Naturkunskapen. Här är mitt svar på ena frågan:

"En stor del av solens strålar omvandlas till värme när den når jordens yta. Solens ljusenergi passerar genom atmosfären utan några större problem, men värmen som sedan strålar ut från jordytan stoppas upp av atmosfären. Där är det mestadels vattenångan och koldioxiden som absorberar värmen. Precis som glaset i ett växthus hindrar dem här gaserna värmestrålningen och kallas därför för växthusgaser. Hade inte atmosfärens "växthuseffekt" funnits hade jordens medeltemperatur varit -18 grader istället för dem +15 grader det nu är.

   Genom att vi använder fossila bränslen har vi ökat koldioxidhalten i atmosfären med 25-30% på ca 200 år. Detta har lett till att jordens medeltemperatur stigit med ca en halv grad dem senaste 100 åren. Det låter inte mycket men fortsätter det i den här takten kommer det få katastrofala följder. I dem länder nära ekvatorn där det redan är varmt kommer det bli torka, missväxt och svält. Blir det varmare kommer även havsytan att stiga eftersom glaciärer och inlandsisar smälter och vattnet i haven utvidgar sig när temperaturen ökar."

Jag blir rädd! Jag fattar inte hur folk kan bry sig så lite fortfarande, så himla svårt är det inte att värna om miljön! Jag tycker det är riktigt skrämmande det som händer med vår planet och framförallt skrämmande för att det är vi, människan, som är den största orsaken till det!

Jag hoppas att ni inte glömmer Earth Hour lördagen den 28 mars 20.30-21.30. Släck ner allt för en timma och ta en promenad eller vad som helst. Skitsamma om det är nåt bra på tvn. Tvn är väl ändå inte viktigare än att era barn och barnbarn har en planet att leva på i framtiden?

Detta är något jag brinner för väldigt mycket! För min egen del är det för djurens skull. Dem blir ju lidande redan nu. Jag kommer definitivt släcka ner allt den 28 mars! Det är det minsta man kan göra för miljön. Självklart hjälper det inte i det stora hela, men det får en att tänka efter iaf.

Arla har gjort något fint för att visa sitt engagemang iaf. Titta här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0