För- och nackdelar

Eftersom vi fortfarande är lika inne på att flytta till Kalmar tänkte jag lista lite för- och nackdelar med en flytt just dit. Fördelarna överväger nackdelarna iaf, så mkt kan jag ju säga redan nu. Är så peppad och vill flytta redan nu! Men det är tyvärr inte möjligt att flytta förren om ett år, pga komvux bl.a. Så, nära och kära, nu har ni ett år på er att umgås med oss flitigt, haha! Hoppas självklart att ni kommer och hälsar på oss sen, vore så mysigt :) Thessan, du har redan lovat hihi.

1. Någonting händer
Ja den allra största fördelen är väl att det äntligen händer någonting efter att, nästa år, ha stått och trampat på en och samma fläck utan vare sig jobb eller utbildning i 7 hela år. Det är dags att en förändring sker!

2. Utbudet av butiker
Första veckan skulle jag antagligen bli ruinerad. Haha. IKEA, Lagerhaus, Village, Gina Tricot m.m m.m. Jösses! Här i Västervik har vi i princip bara H&M när det gäller kläder och Åhléns och Hemtex till inredning. Booooring!

3. Närheten till havet
Det jag älskar mest med Västervik som stad är havet så förhoppningsvis kommer Kalmar att kännas som hemma.

4. Nära "hem"
Det är bara 14 mil mellan Kalmar och Västervik, vilket gör att man kan åka hem ganska ofta. Nära och kära kan heller inte skylla på avståndet när vi vill att dem ska hälsa på ;) Det känns iaf som det är en liten trygghet att man kan åka hem över dagen om man längtar alldeles för mycket!

5. Min syster bor nära
Min syster bor bara 5 mil utanför Kalmar. Alltså har jag en del av familjen nära plus att jag och sis kan träffas oftare, vilket skulle vara jätteroligt!


1. Det spontana
Det jag skulle sakna mest är det spontana. Att kunna messa Cissi, Madde osv om att gå på stan eller ha tv-kväll idag/imorn, eller att kunna åka hem till mamma och pappa spontant på en fika.

2. Känslan av att inte vara hemma
Min största rädsla med en flytt är att inte känna känslan av att vara hemma. Hemma är ju liksom Västervik! Antagligen är det väl något som kommer med tiden, men första tiden tror jag blir riktigt jobbig på det planet.

3. Kattvakt
Vi kommer bli rätt så låsta iom katterna. I början känner man ju ingen som man kan be att vara kattvakt. Bara en sån enkel sak som att åka hem till Västervik över helgen blir ju knepig. Ta med katterna varje gång?

4. Dyrare att köpa lägenhet
Att behöva sätta mig i en sliten hyresrätt med färgglada tapeter är min största fasa! Att priserna är högre i Kalmar är ju ganska logiskt då stan är större. Bara för att jag hittade lägenheter med lågt utrop är det ju inget som säger att slutbudet inte blir för högt för oss..

5. Ensamhet
Jag har ganska svårt för att lära känna nytt folk så att flytta till en ny stad är väl egentligen inte det ultimata för mig, särskilt inte eftersom jag föredrar att läsa på distans (dvs man träffar inte klasskompisarna så ofta).

Jaa, vad tror ni? :)

Kommentarer
Postat av: Thessan

Det tror jag att du fixar alldeles utmärkt! Och det är ju såklart att jag kommer och hälsar på dig! =) Visst, det känns jätte ensamt i början, och man undrar i början varför man flyttade osv. Och det här med spontan fikan det kan kännas än idag för mig (bott i v-vik i 3,5 år ca). Men samtidigt så är det ju viktigt att testa på nåt annat i livet. Få nya erfarenheter. Man ska ju inte behöva titta tillbaka på sitt liv och ångra det...Och dessutom så har du ju killen med dig! kramar

2009-09-23 @ 19:33:16
URL: http://tepn.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag vet vad du går igenom. Du vet ju hur läget är för mig och S ....och jag har i min tysthet börjat på att fundera om jag ska flytta till hans ort 11 mil härifrån. Men jag står i samma frågor: kattvakt, familjen, spontanitet med kompisar.... och vi har ju just köpt hus i paradiset. Men men... om saker och ting ordnar sig så kanske jag flyttar om det är det som behövs. Men jag har ju inget körkort så det är ett krav att jag ska ha det först.

Men jag har ju flyttat en gång förr till annan stad. Blev kvar där i 7 år.

Om du alltid bott i västervik så varför inte prova Kalmar?? Det är en erfarenhet att testa något nytt i livet. Om du inte trivs så kan ni ju faktiskt flytta tillbaka. Men tänk på att det tar nå´t år att bygga upp ett nytt eget "nätverk" av vänner osv när man flyttar. Jag hatade att bo i den nya staden första året. Men sedan gillade jag den också. Fast eftersom det var en storstad så längtade jag hem till min lilla stad....eftersom jag är en landet-tjej. Men jag tycker ni ska prova. Tänk om du älskar det!!?? Kanske stortrivs!! Men ge det en chans. Ge inte upp efter 5-6 månader. Det kan ta sitt lilla tag. Men Go for it! Västervik står kvar om ni ändrar er.

2009-09-24 @ 10:36:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0