Anne ♥ Mats
















Utrustning: Nikon D90 + 28-75/2,8.
Bildbehandlingsprogram: Adobe Photoshop Lightroom 2 + Photoshop CS5.

Vilket fotogeniskt par va? Blev så himla många fina bilder! De är så gulliga tillsammans och världens snällaste! Underbara vänner helt enkelt :)

Nu ska jag fortsätta redigera lite innan sängen kallar (inte på länge dock, haha). Imorn är jag nämligen upptagen hela dagen och kommer inte hinna redigera nåt direkt. Måste jobba i fatt nu när jag har så många inbokade fotograferingar. Har tillkommit två sen igår ;)

Glöm inte att gå med i Jen Fotografis Facebook-sida!




Kommentarer
Postat av: Mamma



Hur fina bilder som helst...

Verkligen fotogeniska

Duktig tjej bakom kameran oxå



Kram

2010-09-20 @ 11:10:37
Postat av: Linn

Jadu, det här med oskarpa bilder är faktiskt ett problem jag har. Jag tycker alltid att alla andra får superskarpa och glasklara bilder trots att dem använder samma utrustning som jag... Mitt objektiv har fått en rejäl smäll när hela stativet med kameran + objektivet välte en gång så jag vet inte om det kanske har med det att göra för min del. Det är ju inte så att dom blir suddiga utan.. dom känns typ lite "brusiga". (fast jag har lägsta iso) Hur är det för dig?



Alla kan ha en dålig dag, även de bästa! Dessutom tror jag att det är bra att det går dåligt ibland, det är då man utvecklas! Man lär sig av sina misstag heter det ju :) Jag tror inte du ska tänka för mycket på om du är redo eller inte.. bara kör!

Nej men, dina kunder har ju kontaktat dig för att dem gillat vad dom sett tidigare... Så dom vet ju ungefär vad dom har att förvänta sig! Dom vet ju att du inte är nått "proffs". Alla har ju olika stilar, och hade dom velat ha nått annat hade dom ju inte gått till dig...



Men sen finns det även "proffs" som har många kunder och är kända som duktiga fotografer som jag rent ut sagt tycker är skitdåliga. Det finns några här där jag bor och det är dom alla går till när dom ska ha bröllopsporträtt, stundent-bilder osv. Dom fotar väl mer eller mindre med auto, långa skärpedjup och den inbyggda blixten. Tycker inte dom har nån känsla alls i sina bilder, men ändå går folk till dem...



Jag ringde skatteverket och så skickade de hem en blankett med ansökan om FA-skattsedel (eftersom jag har ett annat jobb vid sidan av också så blir det FA)



Men om jag ska va ärlig förstod jag mig inte alls på den, den var jättekrånglig att fylla i. Dom ville veta beräknad inkomst, beräknad moms osv. Man kan ju inte veta innan hur bra det kommer gå för en... Så jag kontaktade en revisor som hjälpte mig att fylla i på rätt sätt.



Minns inte riktigt hur det var, men man måste mer eller mindre veta att man kommer få in lite pengar ja, men samtidigt så ska man tro att man inte kommer tjäna nånting för annars får man börja med att betala in en massa moms i förskott. Ja, det är skitkrångligt! Så om du har möjlighet skulle jag rekommendera dig att få hjälp med det... Förlåt att mina svar inte blir så bra, men jag fick som sagt hjälp med detta så kan inte riktigt svara på dina frågor..



Haha känns som om jag skrivit en hel bok nu ju. Men okej, sista frågan nu då... Den var lite intressant tycker jag... När tycker du själv att man kan kalla sig fotograf? När man får betalt för det? När man har det som jobb? Eller kan man kanske kalla sig för fotograf från första dagen med kameran i sin hand?



Finns nog många delade meningar om det.. Jag själv kallar mig knappt fotograf idag. När folk frågar vad jag jobbar med svarar jag att att jag jobbar på donken. Det är alltid mina vänner som flikar in att, ja, men du har ju eget företag med som fotograf. Just det! hahah. Nej men, när man gör fotouppdrag åt andra, och har bestämt sig för att det är det här man vill göra då tycker jag man kan kalla sig fotograf. Tycker du kan ändra din beskrivning av bloggen till FOTOGRAF istället för hobbyfotograf :)



Hoppas du har blivit lite klokare i alla fall.. Mina svar var som sagt kanske inte dom bästa!



Fråga bara igen om det är nått mer du undrar!



Lycka till med allt! Kram



2010-09-20 @ 15:12:18
URL: http://lhfoto.blogg.se/
Postat av: Annas inspiration

Du är verkligen vass med kameran :-)



Hoppas du fått en fin start på nya veckan

KRAM

2010-09-20 @ 18:59:06
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: Paula

väldigt, väldigt, väldigt fina bilder!!! älskar verkligen den andra när de går vid sjön. Fick direkt en känsla att sjön skulle vara hjärtformad och att de gick runt det helt enkelt (hmm, en aning svårt att förklara..)!



Din nya header är förresten helt grymt snygg med alla dessa fina bilder! :D

2010-09-20 @ 20:43:47
URL: http://paulafoto.webblogg.se/
Postat av: Hannis

SV: DU har Helt UNDERBARA bilder.

Tack ang cat bed. Får försöka efterlysa en sådan :) Kan ju vara någon som har en över.

Kram

2010-09-21 @ 14:01:30
URL: http://johannasamuelsson.webblogg.se/
Postat av: Elins blogg

Sv: Jag förstår.. Jag tycker också det är riktigt coolt :) Har även sett hästar som har så. Ser lite läskigt ut men ändå coolt!

2010-09-21 @ 21:27:00
URL: http://elinhammarstrom.blogg.se/
Postat av: Anonym

trevlig blogg :D

2010-09-21 @ 22:52:12
URL: http://modegrabben.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0