Veterinärbesök

Hej bloggen!

Då var dagens veterinärbesök avklarat. Baccardis vaccination gick lika bra som sist = spann ljudligt och ville inte tillbaka in i buren igen ;) Sen skulle vi ju även väga Bioz. Hon skulle ha gått ner 1,4 kg men hade bara gått ner 0,5 kg. Så dem gjorde om hennes kostplan och satte ner målvikten till 3,5 kg (istället för 5 kg) för att få fram hur mkt hon ska äta om vi går på den slutliga målvikten istället (5 kg var ju bara ett delmål). Så nu ska hon äta 50 g om dagen istället för 65 g. Vilket inte alls är mkt. Detta ska hon göra tills maten vi har hemma är slut. När det är dags att köpa ny mat ska vi ta med henne och väga henne. Har hon då gått ner normalt ska vi fortsätta med samma mat och då 50 g om dagen, har hon inte gjort det ska vi börja med en annan mat som inriktar sig mer på ämnesomsättningen. Den vi kör nu är mer fiberinriktad. Dock är båda medicinska foder, dvs typ receptbelagda, alltså inga man ska ge utan råd från veterinären. Vi frågade även vad hon ska äta sen när hon nått målvikten, och då ska hon antingen äta ett light-foder eller så kan det va så "illa" att hon får äta sånt här dietfoder resten av livet eftersom det verkar som hon har lätt att gå upp i vikt och väldigt svårt att gå ner. Men det får vi prova oss fram då.

Min gos som ska gå ner TRE kg, blir ju inget kvar av min lilla tjockis! :)

Sen så har Biancas sår blivit lite rött igen så nu har tratten åkt på igen :( Min stackars snutta, hoppas verkligen det läker ordentligt snart! Frågade vet och hon sa att vi skulle ringa på fredag om det ser värre ut, men tycker redan det ser bättre ut. Hon sa att vi skulle låta tratten sitta till det är helt läkt, vi tog nog bort den för tidigt sist.. Det ger ju inte dåligt samvete eller så :( Usch stackars liten!
 

Kommentarer
Postat av: Yenny

Så fin, jag skulle också haft en kostplan och gått ner fem kilo! :) Kram!

2009-09-30 @ 18:31:46
URL: http://yennyli.blogg.se/
Postat av: Maria

Snuttan då..... Ja, det är nog svårt att banta en kisse får jag för mig. Särskilt när man har flera och ska separera mat osv (Har en katt som lätt får urinsten. Himla pickel med maten. Alla de andra älskar hans mat utom han -som vill ha vanlig whiskas. Typsikt!). Min äldsta vägde 7 kg förr. Veterinären sa dock att han inte var för tjock utan bara en "bitig" katt. Måste hålla med. Han är stor men inte tjock förutom hängmagen efter kastreringen. MEN nu tycker jag han är knotig. Sen vi flyttade så är han ute JÄMT! Han ÄÄÄÄLSKAR att vara ute sen vi flyttade till landet (i radhusområdet sprang han ut och in HELA tiden och satt mest på baksidan). Och i och med det så har han säkert gått ner 2 kg!

Du får skicka B till mig att springa av sig lite, hihi. Hon är suuuupersöt trots hull!! Men av hälsoskäl är det ju bra om hon går ner lite.

Lycka till! (Håller med föregående talare. Jag behöver också dietfoder).

2009-10-01 @ 10:45:33
Postat av: Madeleine

Missan äter också sånt "receptbelagt" foder. Hon ska äta det livet ut. Hon har ätit tre olika foder nu sen hon vart sjuk, plus att hon ska äta kosttillskott, resten av livet. Dyrt, men det är det värt! Hoppas att det går bra för alla kissarna:)



http://colourblue.blogg.se/

2009-10-01 @ 18:33:35
URL: http://colourblue.blogg.se/
Postat av: Catrin

åh vilken liten tjockis. Vi har också en tjockis hemma, men än så länge är hon inte satt på diet =)

2009-10-06 @ 12:45:45
URL: http://cocobycatrin.blogg.se/
Postat av: Modekatt

Hej vilken fin & mysig blogg du har!& så söta katter!!

2009-10-06 @ 16:19:48
URL: http://modekatt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Desto bättre mår hon..

2009-10-07 @ 11:30:32
Postat av: Jennica - Pieces of Jen

Anonym: Ja det är väl det som är meningen med att vi bantar ner henne? Förstår inte riktigt vad du antyder med din kommentar.. Jag gör allt för mina katter!

2009-10-07 @ 14:24:35
URL: http://piecesofjen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0